Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Berusande långsamhet


Få tillfällen på året erbjuder möjligheten att skuva ned tempot, så det gäller att ta tillvara på dem. Ett sådant tillfälle är sommarsemestern. För om jag tänker efter noga så är det få, ytterst få, skeenden som inte är värda att bejaka långsamheten i. Nej, nog är det så att allt som är värt att göra är värt att göra långsamt.

Sinnesro, inre lugn och livets sanna, stabila puls hittar jag då jag väljer att inte jäkta på eller stressa fram. Då dagen inte är fylld med en lång räcka måsten som ska hinnas med utan då jag själv väljer vad jag vill göra, en sak i taget och hur länge som jag har lust till det.

Att skrapa och måla om ett fönster är värt att göra långsamt. Noggrann i arbetsmomenten, samtidigt som jag andas in sommardofter och lyssnar till fågelsång från den gröna humlen. Att röra om i en färgburk kan vara fascinerande i sig. Ett rakt penseldrag där penselstrånas färd snart utplånas är vackert.

Att sitta ned i skuggan med en kopp java och betrakta molnens färd, känna den heta dryckens smak, färg och doft medan tankarna kring allt och intet får smälta bort och försvinna. Att se färgskiftningarna i trädkronorna när solstrålar tillåts bryta igenom molntäcket. Det är allt värt att göra långsamt.

Det är för mig besvärande lätt att skruva upp tempot och stressen medan det motsatta är svårt. Ändå så är det i sinnets stillhet jag mår allra bäst och är den bästa människan. Det är i den långsamma vandringen genom min dag jag finner de starkaste sinnesintrycken och de mest förundrande detaljer jag annars inte hade upplevt eller märkt av. Långsamhet är inte tröghet utan fulländning.

Den franska musikern Jean Michel Jarre skapade 1990 sinnebilden för mig kring den berusande långsamheten i stycket 'En attendant Cousteau'. En nästan femtio minuters musikresa i långsamhetens konst som kan användas till att varva ner i sina göromål, vilka de nu än är. Att utföra något under så pass lång tid utan stress eller hets ger stora belöningar tillbaka från ditt undermedvetna. Har du aldrig provat så gör det nu.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Så sant som det är sagt.Det handlar om att äga sin tid.Gjorde själv ett val för två år sedan och hoppade av en framgångsrik karriär och valde långsamheten och lovade mig sjäv att på nytt lära mig att dofta på blommorna,motionera,läsa och framförallt kunna betrakta och försöka förstå folk som springer till bussen,äter en fralla i farten etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hah, jag springer alltid. Även om det bara är 30 meter från hållplatsen och hem för att spara tid. Mixar maten i en shaker för att den ska gå snabbare att äta. Hade varit underbart att göra som du någon gång i framtiden.

      Radera
    2. Anonym, har du bloggat om detta?

      Radera
  2. Läs boken SLOW,skriven utav Carl Honore.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg