Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Gott slut och en god början

Det här är min nyårshälsning till er alla. Ni som tittar hit ofta eller ibland och ni som bara av en slump hamnade här en endaste gång. Och speciellt till er vill jag denna dag inte slösa med orden utan göra dem lite extra värdefulla.

Det blir två citat som jag vill delge er, att ta med er och begrunda inför det nya året. Det första citatet är skrivet av den polske barnläkaren och pedagogen Janusz Korczak som i sin bok 'Barnets rätt till respekt'. Det andra är ord från en än mer förfluten tid, närmare bestämt från 1700-talet och enligt sägn uttalat av hövding Aupumat, Mohikan.

Gott Slut på detta år och ett riktigt Gott Nytt År önskar jag. Hoppas vi ses igen på andra sidan.

'På ett naivt sätt fruktar vi döden och glömmer omedvetet att livet är en serie ögonblick av döende och pånyttfödelse… Ett ögonblick är den tid ett leende eller en suck varar.'

'Lev så att dödsfruktan aldrig når ditt hjärta. Kritisera ingen för hans tro. Respektera andra och deras åsikter och kräv att de respekterar dina. Älska ditt liv, fullända ditt liv. Försköna allt i ditt liv. Gör ditt liv långt och till gagn för andra. När det är tid att dö, var inte som de vars hjärtan är fulla av dödsfruktan, som gråter och tigger om lite mer tid för att leva om sina liv annorlunda. Sjung din dödssång och dö som en hjälte på väg hem.'

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Gott slut och ett underbart Nytt önskar jag dig med, vi hörs på andra sidan :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg