Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Barnen ska komma sist

En provocerande titel, skulle jag tro. Kanske ett säljande argument i sig för att få någon att läsa vidare?

Våra barn är det bästa och det viktigaste, det anser de flesta föräldrar. De är sist men inte minst, snarare störst och viktigast. Vad jag menar med det är att telningarna måste lära sig att hantera pengar. De behöver lära sig att spara och förstå pengars värde och dess koppling till arbete, något de flesta behöver göra för att få någon inkomst alls. Det handlar om att förbereda sitt barn för ett vuxet liv där eget ansvar ingår.

Det finns gott om rådgivning från bankerna kring att spara till sina barn. Kanske försöker man trycka på en öm knapp och ge dåligt samvete? Kanske för att oroa dig och tvinga dig igång med ett barnsparande för att alla andra tycks göra det? Jag säger att 'Spara inte till barnen'. Innan dess ska du jobba med den egna privatekonomin och se till att den är sund och trygg. Amortera på bolån går före barnsparande, enligt mig.

Det är bättre att barn lär sig att tjäna egna pengar. Dela ut reklam, sitta barnvakt och sälja jultidningar. Jag ser för många föräldrar som curlar. Men blir man ständigt lyft lär man sig inte klättra. Ge ditt barn en hundralapp och en utmaning i att fördubbla den.

Herr och fru Penning sätter undan pengar för framtida behov, pengar som kanske kommer att användas för att stötta våra barn i något - eller inte. Det beror helt och hållet på hur framtiden ter sig för dem. Vi arbetar mycket med att de ska klara sig själva en dag utan att ränna till mor eller far och tigga kosing.

Vill du tvunget spara till dina barn så rekommenderar jag Per H Börjessons sparrebellen nr 64.

Tillägg: Läs gärna om Folkia och SMS-lånen - föräldrars skräck till nästan vuxna barn?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. När ni sätter undan pengar för framtida behov, var placerar ni dem då? Vad tror du om sparkonton utan insättningsgaranti, t.ex. Fundior som ger 8.5% ränta? För hög risk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, vi har två varianter. Dels på ett konto hos Sevenday som har insättningsgaranti. Dels på ett avanzakonto med fördelningen 30 % räntefond och 70 % Avanza Zero. Vi är för fega för att göra avkall på insättningsgaranti. :)

      Radera
  2. Tänker likadant. Bättre att hela vår familj har en bra ekonomi först än att vi ska lägga undan i ett särskilt sparande till barnen. Jag förstår inte de som sparar i barnens namn.. HJÄLP. Även om man lär sina barn vikten av att hålla i pengarna så tror jag få ungdomar kan ha kontroll över stora summor just när de flyttar hemifrån. Lätt att pengarna går till nöjen eller äts upp av att vara "fattig" student.

    Skulle uppskatta konkreta tips på hur man ska göra med barn och ekonomi, om veckopeng etc. Kanske en idé till ett blogginlägg ;) Min äldsta är 7 år och vill få veckopeng. Är det rätt ålder att börja? Vilken motprestation tycker du vore lagom?

    Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Sofia. Ska skriva om det. :)

      Om din sjuåring vill ha veckopeng, då är det säkert rätt ålder. Mina barn har alltid varit ointresserade av pengar i den åldern. Bädda sängen, kanske? Eller ställa skorna rätt i skolhyllan? :)

      Radera
  3. Hej! funderar på om det inte vore helt rätt att bygga upp en mindre aktieportfölj som ger stabil och bra avkastning så barnen får lära sej ränta på ränta. Och hur lång tid det faktiskt tar av utdelningar innan just den prylen som "alla andra har" går att köpa själv. Tror även att det är viktigt att man tillsammans kan diskutera över portföljens sammansättning med sitt barn. Förhoppningen är att barnet ska kunna fatta rimliga ekonomiska beslut om inköp och investeringar samt räddas undan shoppinghysterin och tillhörande dålig ekonomi även när du inte är förmyndare längre.
    Portföljen kan byggas upp genom att istället för inflation av presenter går en del till investeringar (avråder helt ifrån bankernas egna produkter, är endast pengamaskiner för dem själva). Tror självklart att man får fundera lite över hur detta bäst låter sej göras.

    Mvh Richard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmärkt idé för de lite större barnen, absolut. :)

      Radera
  4. Sälja jultidningar är så sjukt värdelöst. Barnarbete i förklädnad o dåligt betalt. Nej tack..!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har faktiskt rätt. Ett dåligt exempel. Reklamutdelning är bättre. :)

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg