Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Skuldfri snabbt

Nu närmar sig årets sommarsemester. Det känns bra även om vädret så här långt inte signalerat om några bestående högtryck. Då familjen Penning valt att semestra i Sverige i år som hoppas vi på mer sol och värme framöver.

Inför semestern så har jag plitat ihop en amorteringsplan som jag här överräcker som en sommargåva. Den falska myt som säger att det inte är lönt att amortera blir därmed definitivt avväpnad. I vårt avlånga land är det numera svårt att köpa sig en härd utan att belåna sig rejält. Det är till och med så att många känner att det är fruktlöst att amortera av på sina lån - de minskar ju knappt ändå. Men det finns hopp - min egen lilla amorteringsplan som du kan ladda ned här hos mig. Den hjälper dig att bli skuldfri - enkelt och snabbt. Ja, relativt snabbt, vill jag tillägga. För visst är det lönsamt att amortera bort sina skulder?

För det går att bli skuldfri med en stringent plan som du ser till att följa. Familjen Pennings egen ambition är just detta - att bli helt skuldfria på 15 år. Och då talar vi om ett bolån på 2,6 miljoner kronor. Hur är det möjligt? Jo, men en plan som genomförs. Att inte ha någon skuld alls på sin bostad en vacker dag är en sund strategi.

Ladda ned excelfilen och ta en titt. I de exempelvärden jag lagt in så finns det tre lån på totalt 543 500 kronor. Du lägger in dina egna siffror, naturligvis. Du matar också in ett uppräkningsbelopp på amorteringen, i exemplet är detta belopp 200 kronor. Detta är de pengar som du höjer din amorteringstakt med vid varje årsskifte - som jag ser det är detta en del av en årlig löneförhöjning. Ytterligare en ruta finns att fylla i och det är den initiala amorteringen, i detta exempel 1000 kronor. Notera att det är de 'svarta' siffrorna som ska ändras, allt i blå färg kalkyleras.


I mitt excelark finns 20 kolumner motsvarande 20 år. I exemplet amorteras alltså en tusenlapp per månad vilket vid genomsnittsräntan på 5% ger en månatlig besparing på 50 kronor efter år ett. Denna femtiolapp läggs ovanpå amorteringen år 2 samt uppräkningsfaktorn vilket ger en amortering på 1 300 kronor. 


Kalkylen innebär alltså en ökning av amorteringen över tiden men som till viss del sparas in i den minskade räntekostnaden. I exemplet blir räntekostnad plus amortering 3 214 kronor år ett och 5 589 kronor år 14 då lånet är betalt - det ser vi genom att lånet blir negativt i kolumn 15.


Detta är en inspirationskalkyl - den visar tydligt och enkelt att det inte är omöjligt att bli skuldfri genom en god planering. Även relativt stora lån är hanterbara över en tjugoårsperiod. Det är viktigt att inte ge tappt utan att följa sin plan. Jag anser att min kalkyl ger dig utrymme till både att bo och att leva samtidigt.


Kalkylen är fri att använda och modifiera enligt eget huvud. Exempelvis kan man ju ta med ränteavdrag och kanske lägga på som en extra amortering? Kanske du tror på en genomsnittsränta på 6 procent? 
Glad sommar!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Lite att göra på fredagseftermiddagen =)

    Ska pilla runt lite i excelen och se om det finns något ljus i tunneln =)

    SvaraRadera
  2. Vad ar dina siffror for att betala av 2,6 miljoner pa 15 ar. Hur mycket amorterar du forsta aret och vilket upprakningsbelopp anvander du?
    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fina är ju att du kan prova dig fram själv. :)

      Vi amorterar idag 5 tusen med uppräkning på 600 kronor.

      Radera
  3. Vilka siffror anvander du, amortering ar 1 samt upprakningsbelopp for att amortera 2,6 miljoner pa 15 ar?

    SvaraRadera
  4. Intressant!

    Glad sommar på er med :)

    SvaraRadera
  5. Tack för inspirationen - sådana Excel-filer gillar jag!

    En undran: Innebär inte ränteavdraget att besparingen utifrån amortering ("5% ränta besparing") minskar med 30%, dvs. att utfallet blir lite mindre positivt än den ursprungliga kalkylen visar?

    /Markus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus, det är riktigt. Jag har dock valt att räkna på vilka pengar vi ska 'ut' med varje månad eftersom vi inte jämkar. Dessa pengar får vi sedan i retur via skatteåterbäringen - en del av ett passivt sparande vi har. :)

      Radera
  6. Amortera 2.6 MSEK på 15 år, imponerande mål! Har ni lyckats följa planen hittills?

    SvaraRadera
  7. Hej,

    bra inlägg. Jag sitter själv och funderar hur jag ska göra med amortering och lån nu när jag ska lägga om allt. Ta gärna en titt på min Excel-fil om den kan vara till någon nytta.

    http://plutusson.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant räknesnurra. Dock är jag själv tveksam till en så hög värdeutveckling på bostäder - räknar själv på 1 % genomsnitt upp utan att kompensera för inflationen, så troligen nedåt totalt sett. :)

      Radera
  8. klart det kommer att gå! Bara man har viljan! själv ska vi amortera bort alla skulder vi har (kommit precis under halv miljonen)på tre år! helst tidigare!

    SvaraRadera
  9. Intressant, har ungefär samma lån som dig, men vi skulle aldrig kunna amortera 5000 i månaden tyvärr. Men hoppas kunna göra en klump-amortering om ca 5 år när vi kan sälja en tomt. Hur mycket det blir återsår att se. Sen får vi nog börja amortera om ca 10 år när barnen flyttar...

    SvaraRadera
  10. Ett klart intressant Exceldokument detta. När jag matade in siffrorna för mitt bolån blev det ju lite trevlig läsning att se att man någon gång i framtiden kommer att bli skuldfri :). Känns bra med en utmaning också i form av att höja amorteringstakten.

    Ska absolut tipsa mina läsare om detta dokument.

    SvaraRadera
  11. Har själv labbat runt rätt mycket med Excel för att vrida och vända på diverse amorteringsscenarion. Kontentan är att det för oss (och gissar jag för de flesta med två inkomster i hushållet) går att trycka ner skulden rätt rejält ganska snabbt då vi ju nu ligger med låg ränta.

    För mig känns det som att många resonerar med bolånet som det resonerades kring studielånet då jag pluggade på universitetet. "Folk" verkade tycka att det ju ändå inte går att betala tillbaka, så det är lika bra att låna fullt. Ett klart feltänk om du frågar mig.

    Själv har jag inget uttalat mål att bli av med skulden så fort som på 15 år, men ser gärna att den är borta då pensionen inleds om 25 år vilket inte borde vara något problem (så länge vi har hälsan och jobben i behåll) då skulden för tillfället ligger på ganska exakt 1.5M.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med stora bolån är lågräntetider ett gyllene tillfälle att amortera. Med små bolån är det tvärtom bättre att investera just nu, enligt mig. :)

      Radera
  12. Tack för excelfilen! Har ännu inga bolån, men den dagen vi planerar husköp ska jag ha den här filen beredd. För tillfället använder jag den på vårt billån.

    SvaraRadera
  13. Synd bara att du inte la in något lätt sätt att ändra räntan, om jag inte missat det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant. Min tanke var att man kunde kopiera vissa rader för att skriva in 'verkliga värden' i. Så gör jag själv. :)

      Radera
  14. Intressant artikel, vi har gjort en annan variant.

    Vi hade som mål att amortera av hela bostadsrätts lånet snabbt, men valde efter ett par år istället minska amorteringen radikalt och istället höja sparandet lika mycket. Anledningen tyckte vi är att pengarna är låsta och kan inte frigöras förrens man säljer sin bostad eller belånar den (belåna är psykologiskt svårt när man är gammal). Och man kan ju få samma ränta på banken nästan om man väljer en nischbank.
    Vi har sparat ihop mer pengar än bostadslånet så vi är helt "skuldfria" nu. Våran metod kräver mer disciplin, har man inte det så ska man amortera istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, samma sak men för de med disciplin. :)

      Radera
  15. Jag blev inspirerad av din fil och byggde vidare lite på den. Har skrivit ett inlägg och lagt ut filen samtidigt som jag länkar hit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt. Bra att excelfilen kommer väl till nytta. :)

      Radera
  16. Vilken jättebra fil, den kommer jag använda vidare och göra räknesnurror med allt eftersom förutsättningarna förändras! :)

    Jag blev väldigt förvånad att jag enligt beräkningen skulle bli skuldfri inom 20 år om jag fortsatte amortera lika agressivt som idag (5000 kr/månad). Det kommer jag dock inte kunna göra så jag får nog vara belånad något längre, men fick ändå inspiration av vetskapen! Det är många i storstäder som räknar med att ta med sig en större skuld/lån i graven, men många av dessa försöker inte ens göra något åt det (!) vilket känns "fel" och tragiskt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg