Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Måttfull amortering

Oron i omvärlden för att förlora pengar gör att min portfölj sakta förlorar i värde. Själv är jag inte överdrivet bekymrad utan ser istället hur det blir allt billigare aktier. Undantaget med stort U är Nokia som jag hållit mig ifrån och är synnerligen nöjd med det. Företaget är verkligen i kris med stora uppsägningar av personal och med produkter som är utdaterade. Att sänka sina kostnader är helt nödvändigt men än så länge finns det inget teknikföretag som varit på dekis som lyckats vända sin trend. Jo, möjligen Apple, då. Nokia har dock ingen Steve Jobs att anställa tillbaka, vad jag vet.

Istället för investeringar så tittar jag istället på amorteringar för tillfället. Inom kort är det dags att lägga om halva bolånet vilket mest troligt gör att vi sparar några hundralappar i månaden. Vi kommer att öka på vår amortering från och med augusti med tanke på det gynsamma ränteläget. För vem vet vad som väntar om några år?

Jag gjorde en liten rolig räkneövning där jag mätte längden på vårt hus och fördelade ut lånet per centimeter. Ja, jag vet att det är en aning galet men samtidigt så blir det väldigt påtagligt när man försöker projicera imaginära pengar på verkliga ting.

Det visade sig då att en centimeter av kåken var värd ungefär 1500 kronor. Idag så äger familjen Penning 5,6 meter av huset och banken resterande. Det innebär att sonens rum, en garderob, vårt sovrum, en bit av dotterns rum och ett badrum är vårt. Ungefär 40 kvadratmeter bostadsyta. Resten hyr vi av Handelsbanken.

Vår månatliga amortering gör att vi köper oss 3,3 centimeter av huset varje månad. På ett år blir det knappt 40 centimeter hus som vi köper oss. Ett års amortering ger oss ytterligare en bit av dotterns rum, en halv garderob och en bit av hallen. Knappt tre kvadratmeter på ett år.

Ja, en gnutta underhållande var det, tyckte jag. Nu ska jag dra mig in till vardagsrummet - som vi hyr - och kika lite på fotboll. En vacker dag äger vi det rummet med.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Haha, fick mig ett riktigt gott skratt. Har du berättat för sonen att han borde förvalta sitt rum på bästa sätt (och vad förvarar ni i garderoben som ni äger).
    Min man hindrade mig från att göra samma sak med vårt hus, och det är kanske lika bra det.

    SvaraRadera
  2. En strålande analogi! Framför allt kan alla förstå att man faktiskt hyr en stor del av sitt hus...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, påtagligt blir det. Funderar på att sätta sådan där svartgul tejp som skiljelinje. :)

      Radera
  3. Bra övning. Tror den är nyttig för alla som "äger" sina hus.

    SvaraRadera
  4. Kanon :) Får mäta här med!

    SvaraRadera
  5. Haha, kul idé med huslängden! Bästa tiden att extraamortera är som jag ser det när investeringspriserna är omotiverat höga, så att priserna på börsen sjunkit borde logiskt inte göra att man amorterar extra. Men känslomässigt har jag såklart 100 procent förståelse :-)

    SvaraRadera
  6. Underbart inlägg.......tänkvärt.....jag ska hem och räkna på mina kvadratmeter .....det blir väl att bo i vedboden....

    Johan

    SvaraRadera
  7. Jag resonerar som att det är inte många säkra sparanden idag som jag kan ha en garanterad ränta på 5% - därav amorterar jag det som var tänkt att investera. Onödigt mycket kanske men ca 100 000 kr om året är det tänkt! Får se hur det går...
    /Karriärmorsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är då rätt resonerat om du jämför med ett räntesparande. :)

      Radera
    2. Hihi...tja ge mig en aktie som ger mer än 5% garanterat efter 1 år?

      //KM

      Radera
  8. hahahha!! Klockrent! Nu bor jag i hyreslägenhet men har tomten kvar! Blir till att räkna millimetrar i helgen=)
    /minna

    SvaraRadera
  9. ha ha ha....

    jag måste göra detta själv. =)

    SvaraRadera
  10. Lite rolig sifferexercis faktiskt. :)
    Helt klart ett sätt att få sig en tankeställare. Jag skrev faktiskt ett inlägg på min sida på temat "spara eller amortera" som någon kanske kan tycka är intressant ämnet ändå var uppe..

    Tack för ett bra inlägg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg