Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Blicka framåt

Jag har över tiden lärt mig att budget för sin privatekonomi handlar mest om att se framåt. Många budgetverktyg som finns att tillgå är mer av karaktären 'kassabok'. Vi plitar ned våra inkomster och våra utgifter - månad efter månad - och sällan sker något konkret. Jag har själv gjort det till leda och inget blev bättre. Snarare fick jag ångest över att se de ackumulerade beloppen som tedde sig så stora. Min kassabok blev en biografi över hur familjen Penning lyckades slösa bort förmögenheter snarare än en budget.

En bra jämförelse är min egen övervikt. Vilket är viktigast - att blicka bakåt och analysera varje tugga jag ätit för att bli en rund person? Är det inte mer begåvat att istället planera för vad jag ska äta nu och framöver? För sin privatekonomi, där det kanske handlar om att bli av med skulder eller krediter, är det viktiga att börja göra de rätta valen. Förr eller senare.

Att arbeta med en budget handlar alltså inte om att börja analysera de utgifter du haft och inte heller om att kategorisera och katalogisera varenda liten kola eller tidning du köpt. Tyvärr är det så många människor ser på arbetet med att göra en budget och tröttnar innan de ens börjat. Nej, budget handlar om att veta exakt vilket belopp du kan spendera och utifrån det budgetera så som du anser rätt.

Jag arbetar själv med 'You need a budget' som ger mig just dessa fördelar. Har du aldrig provat detta verktyg så gör då så att du laddar ned demoprogrammet och installerar det. Därefter lägger du till ditt lönekonto eller bankkonto med de slantar du har där just nu. Byt flik till 'Budget' och justera de startkategorier som finns där. Du får max sex minuter till detta arbete - tar det längre än så, så funderar du för mycket. Oavsett, så kan du alltid justera detta senare.

Fördela nu ut vad du har att tillgå på kontot. Fråga dig själv vad dessa pengar behöver användas för tills du får in nästa lön? Det här kommer att ta dig ungefär tjugo minuter. Har du flera konton så gör samma sak för dem. Och har du en massa historisk data i Excel eller i något annat budgetverktyg som du gärna vill importera till YNAB - gör inte det. Du kommer aldrig att behöva dessa ändå.

Har du använt YNAB tidigare men tappat bort dig och glömt att arbeta med budgeten men vill börja på den igen - ska du då jobba ikapp med alla kvitton och räkningar? Ja, möjligen - om det tar dig högst 30 minuter. Annars gör du en fräsch start och börjar om med en ny budget. Dina kategorier kommer att finnas kvar och det enda du behöver göra är att lägga in aktuella balanser på kontona.

Vill din äkta hälft inte budgetera alls? Då beror det kanske på att du fått henne/honom att må dåligt över alla dina historiska kolumner och rader i din 'kassaboksbudget' som du så kärleksfullt underhållit - men som egentligen bara är ett dammigt arkiv. Visa din kära YNAB och gör ett enda konto tillsammans som ni budgeterar utifrån. Chansen är stor att ni kommer att stärka ert samarbete i er privatekonomi.

'You need a budget' är ett koncept som handlar om att leva på föregående månads inkomster. För vissa tar det några månader, för andra ett eller två år. Alla har olika förutsättningar men det är möjligt att nå dit. Många har redan lyckats och många av dem hade säkerligen ett sämre utgångsläge än vad du har. Så sluta att snegla i backspegeln och blicka framåt istället.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Eftersom du får betalt för varje person som klickar på dina länkar till företaget - eftersom du är affiliate med AFFID=68698 - vore det renhårigt att faktiskt säga att du tjänar pengar på länkningen?

    Om det nu är så bra som du ger sken av att det är så finns det ju inget negativt i det. Tvärtom.
    Men eftersom du inte anger det får vi läsare anta att det inte fungerar riktigt så bra som du säger - och det är tråkigt för då kan vi läsare få för oss att det mesta av det vi läser här är s.k. "redaktionell reklam" dvs det är skrivet på uppdrag (copy and paste) av någon med enda syfte att tjäna pengar på oss läsare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym, jag använder själv produkten och rekommenderar den varmt. Och, visst - jag är en affiliate och får en slant vid köp. Jag känner inga samvetskval alls då jag verkligen tycker att YNAB är det bästa verktyget på marknaden.

      YNAB är gratis att testa - avgör sedan själv om det är något för dig.

      Radera
    2. Greedy basterd!

      Radera
    3. Vad skulle det vara för mening att ha en blogg om man inte har affiliatelänkar?
      Och varför skulle man behöva klargöra att man tjänar pengar på länkarna? Det förstår väl vem som helst.

      Radera
    4. Instämmer i att allt ditt prat om YNAB gjort mig skeptisk till syftet. Att du nu talat klarspråk är bra, så är korten på bordet och det blir lättare läsa. Du har givit ett rekorderligt intryck i övrigt, så det blev liksom märkligt med de säljande inläggen. Men med det sagt, inget fel i att sälja, man vill bara veta om det är likt bankernas rådgivning eller öppet säljsnack om produkt du blivit eld och lågor över. I övrigt, tack för intressant blogg, du har hittat en egen ton/stil som jag uppskattar./S

      Radera
  2. YNAB är guld värt. Jag har kört det sen i höstas och mitt budgetarbete har blivit mycket enklare.

    Inte fullt så flexibelt som att göra det själv i Excel, men det uppvägs flera gånger om av att jag slipper sitta och klura på varför mina formler inte beter sig som jag tänkt.

    Nästa vecka, när skatteåterbäringen kommer, kommer jag ha rullat fram min ekonomi så att hela juli månads utgifter, inklusive alla tråkiga räkningar som ska betalas, kommer att vara budgeterad med inkomster från juni.

    Skönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Piraten, det låter helt fantastiskt bra! Visst är det en skön magkänsla?

      Precis som du skriver så är YNAB inte ett 'sitta-och-fila-på sifforna'-verktyg, så som Excel. Diagram, grafer, summeringar och medelvärden - så mycket tid jag ägnat åt det. Tidvis roligt men på senare år mer en belastning.

      YNAB är 'bara' budget och lätt att arbeta med och resultatorienterat. Det jag saknar mest är SmartBudgets importfunktion som är den bästa jag provat.

      Radera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg