Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Nattsudd

Idag har det varit spännande att följa Apple. Idag bestämde sig marknaden för att aktien skulle upp över sexhundra dollar och stanna där. Att det är mycket 'Halleluja' kring Apple just nu är inte att ta miste på. Den nya Ipad 3 är en orsak, andra är att analytiker ständigt höjer riktkursen för aktien. Nu senast Sterne Agee till 740 dollar och Oppenheimer till 700 dollar. UBS mer sansad med 675 dollar. Håller det i sig det är tåget eller blir det en rekyl snart? Spännande!

Etik och fondbolag hör uppenbarligen dåligt ihop. Bolaget Case Asset Management gömde sig nyligen under en sten och försökte släta över sina dubbla avgifter på sitt fondsparande. Nu visar sig nya snuskigheter bland de företag som erbjudit PPM-rådgivning och där Pensionsmyndigheten stoppat massbyten och tvingat förvaltarna att starta fond-i-fonder istället. Två firmor - Monetar/Monyx och Svensk Fondservice - har fört över kundernas pensionspengar till egen fond-i-fond jag tar extra betalt för detta. Glädjande är att Avanza och Nordnet har gett upp sina förvaltningstjänster. Jag tycket att det är fullständigt galet att betala för PPM-rådgivning och än värre är det att nu bli uppskjörtad ytterligare av blodsugarmentaliteten. Alla borde ge fanken i dessa rådgivare och istället ta ansvar för sin premiepension, vilket inte kräver mycket engagemang. Exempelvis Lundaluppens balanseringsstrategi skulle fungera utmärkt och fonderna är dessutom billiga i jämförelse.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg