Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Bättre pension utan försäkring

Vår berömda hästhandlare Per H Börjesson har nu utkommit med en ny bok med den kanske provocerande titeln 'Sluta pensionsspara'. Ja, jag har ju läst båda av min namnes tidigare två böcker - 'Så här kan alla svenskar bli miljonärer' och 'Så här blev Warren Buffett världens rikaste man' - och inga av de böckerna är några stora litterära verk, direkt. Däremot så har Börjesson en del delikata sanningar som han gladeligen presenterar, förmodligen till storbankernas förtret. Jag anser att pensionsparande är en av de sista sakarna man ska lägga sina pengar på.

Jag håller i grunden med Per H Börjesson om att den skrämselpropaganda som branschen målar upp om att vi alla hamnar på fattighuset utan en fet pensionsförsäkring är dumheter. Det finns så mycket andra saker som i första hand är bättre att lägga sina pengar på - att amortera ned sin bostad, inte minst. Allt pensionssparande har höga kostnader och dessutom blir man inlåst med kapitalet tills man är en gammal uv.

Sverige har inget dåligt pensionssystem utan snarare ett av världens bästa. Om du bara väljer en arbetsgivare som gör avsättningar till din tjänstepension kommer du att få femtio till sjuttio procent av din lön i pension och ju fler yrkesverksamma år du arbetar desto mer får du. Det är bättre att göra så som Börjesson föreslår än att göda pensionsfonderna, nämligen att spara tio procent av lönen efter skatt i svenska aktier och aktiefonder. Då gynnar du både svenska arbetstillfällen och dig själv genom att bygga upp ett duktigt kapital som du kan använda till ett eget boende, ett startkapital till ett eget företag, en lång resa eller pension när du slutat arbeta.

Jag sparar inte i någon pensionsförsäkring även om telefonförsäljarna gör sitt bästa i att försöka övertyga mig om min framtida roll som fattighjon. Men det är bortkastad tid, de får lura någon annan. Låt det inte bli du.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Många företag erbjuder dock löneväxling vilket, i kombination med en hygglig lön och en hygglig arbetsgivare, kan vara ett fördelaktig pensionssparande!

    SvaraRadera
  2. Jo, det är en annan bra lösning. Något som dock inte alla har möjlighet till utan sparar i pensionsförsäkringar med nettopengar.

    SvaraRadera
  3. ett alternativ är att sälja en bok till pensionspararna om hur odugligt det är att pensions spara o trygga sin egen pension hahha

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg