Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Spara inte till pensionen

Spara inte till pensionen. Du kanske har otur att inte nå så långt ändå. Jag skrev tidigare att du inte ska spara till barnen. Nu är det dags att du lär dig att inte spara till tiden bortom arbetslivet - till din banks stora fasa, tror jag.

För banker och finansinstitut gör sitt allra yttersta för att ge dig pensionsångest. I braskande reklam får du veta att utan ett pensionssparande så är du till råttorna och får avsluta ditt leverne under någon motorvägsviadukt så som hemlös och medellös.

Så med hjälp av skrämseltaktik säljer de sedan på dig relativt mediokra produkter till dyra avgifter. Ironiskt nog har de hjälp av avdragsrätten för pensionsförsäkringar som är upptill tolvtusen kronor, vilket tycks ge ett sorts berättigande från våra politker. Jag skulle bli förvånad om inte du fått någon anmodan någon gång att inte missa 'fördelarna' med avdragsrätten från din bank?

Att sedan de väl tilltagna årliga fondavgifterna, prestationsavgifterna och försäljningsprovisionerna äter upp mycket av kakan får du ingen kunskap kring. Känner du förresten till att ditt pensionssparande drabbas av inkomstskatt när de tas ut från 55 års ålder? Prata om skattefälla.

Styrkan ligger oftast i enkelheten. Sluta att spara i pensionsförsäkringar. Börja spara i aktier, billiga aktiefonder och indexfonder. Har du lån - amortera. Du låser inte in ditt sparande och du får säkerligen på sikt en bättre avkastning. Att inleda sina dagar som pensionär utan pensionsförsäkring fungerar prima - om du har låga lån och en sparad slant någonstans.

Vårt svenska pensionssystem är ett av världens bästa. Din pension är garanterad av staten som har sunda finanser och för premiepensionen och din tjänstepension finns det faktiskt avsatta pengar i fonder och försäkringsbolag. Sluta läs all skräckpropaganda från försäkringsbolag och andra experter om hur lite pension du kommer att få när du fyller 65 år. Deras syfte är att få dig att köpa fler privata pensionsförsäkringar som har de högsta kostnaderna av allt långsiktigt sparande.

Nästan alla svenskar kommer att ha i runda slängar två miljoner i pensionskapital vid fyllda 65 år. 9 av 10 människor i hela världen har ingen pension överhuvudtaget. Vill du få ytterligare pespektiv på pengarna och livet så notera att du varje år får en så kallad 'arvsvinst' som ökar ditt pensionskapital. Det är från de som ställt tofflorna under föregående år. Var glad att du fortsatt är med i matchen - är du död spelar pensionen mindre roll.

Kikar du i det orangefärgade kuvertet som handlar om din pension - ta innehållet med en nypa salt. Avsnittet som heter 'Prognos för din allmänna pension' ger en prognos för din allmänna pension. Till det kommer din tjänstepension och det du sparat i övrigt. Så gör din egen pensionsprognos på Min Pension och komplettera med uppgifter kring ditt sparande och dina amorteringar. Sedan kan du fira att det kommer att bli hur bra som helst på ålderns höst.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Hej Per,
    Klokt inlägg.
    Instämmer i allt väsentligt.
    Även om jag tycker det är bra att komplettera med ett "smart" pensionssparande. Jag ska utveckla mina tankar i ett kommande blogginlägg.
    Bästa blogghälsningar
    Classier Corn

    SvaraRadera
  2. Borde det inte vara någon form av referens till Per H Börjesson?

    SvaraRadera
  3. Det är ju bara att välja en aktör som inte har avgifter så är mycket av problemet borta. Jag lägger 500 kr/mån i ett IPS hos Avanza. En liten summa som knappt märks nu, men jag räknar med att det kommer att göra skillnad sen när det är dags att ta ut dem igen.

    Dessutom tänker inte jag lita på att staten ser till att betala ut en ordentlig pension, tänker se till att jag på flera sätt inte blir beroende av Reinfeldts och Sahlins efterträdare.

    Visst beskattas pensionen när den tas ut, men man har också avdrag när man sätter in dem som kompenserar för det. Under spartiden är också avkastningsskatten lägre på pensionssparande (0,41 % år 2011) än på sparande i en kapitalförsäkring (0,75 %). Grovt räknat en skillnad på drygt 30 000 kr på 35 år i mitt fall. (använde PrivataAffärers fondavgiftskalkylator, antagen värdeutveckling försiktiga 7 %) När statslåneräntan framöver stiger kommer avkastningsskatten att bli högre, och skillnaden mellan de olika sparformerna att växa.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg