Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Lyckas med lycka

Nu är det nämligen så enkelt att jag har löst denna gåta - att bli lycklig - och kommer därför att sammanfatta lösningen här. Allt som jag påstår har jag helt frankt lånat och snott ur litteratur som jag läst under ett antal år. Eller så har jag kommit på det helt själv alternativt glömt bort att jag läst, lånat eller snott idén.

Om vi utgår ifrån att jag och du inte är olyckliga utan möjligen neutralt liknöjda, så vill jag påstå att vi borde vara ungefär 0 % lyckliga. Vi börjar där. Stämmer det här inte in på dig - du känner att du är lyckligare än så eller olycklig - då börjar du någon annanstans. Oavsett, så är mitt recept detsamma - möjligen behöver du lite mindre med medicin eller lite mer. Så enkelt är det.

De första procenten lycka handlar om att bara tänka positivt. Det är inte tillåtet med negativa tankar. Och hur i hela fridens namn löser du det? Jo, genom träning. Genom att vakta på sina tankar och fånga upp de negativa funderingarna. Dock är regeln den, att om du råkar tänka negativt så är det helt i sin ordning - bara du uppmärksammar det och gör en helomvändning. Att tänka enbart positivt kräver träning - men det öppnar helt nya dörrar mot din framtida lycka. Allt är perception.

Ytterligare lycka stavas förnöjsamhet. Var nöjd med det du är här och nu, det du har och inte har. Var nöjd i det innevarande, du kan alltid förändra saker om du så önskar men förgifta inte din tid här och nu med missnöje.

Mer lycka till dig kommer med medkänsla. Röj bort alla förutfattade meningar om människor, utgå ifrån att alla är vänligt inställda och var detsamma. Möt folk med ett trevligt ord och ett leende. Du mår definitivt bättre oavsett om de du möter är surkartar eller gnällfisar.

Lyckan växer med att du är givmild och generös. Du når inte lyckan genom snikenhet, sparsamhet och byggande av förmögenheter. Det är bara så - alla människor med erfarenhet av det säger att de mådde allra bäst då de fick dela med sig, skänka, stötta eller ge en hjälpande hand.

Har du nått så här långt är du nästan etthundra procent lycklig. Nu finns det bara några uns lycka kvar som du kan ta till dig. De sammanfattar jag här i en enda mening. Lycka till, förresten.

Tro på allt du företar dig, se nederlag som en lärdom, fall gärna men res dig igen, sörj andra men tyck inte synd om dig själv, lita till dina infall och prova på det du inte tror att du vågar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Hej Per,
    du skriver många tänkvärda och trevliga inlägg men det här är första gången jag känner mig manad att kommentera.

    Anledningen till detta är att du träffar så otroligt rätt i detta inlägg och jag hoppas att det är många som läser det och känner igen sig i dina ord. Skulle så inte vara fallet, så hoppas jag att de tar med sig något av innehållet och skapar en bättre tillvaro för oss alla genom att utvecklas till lyckligare personer själva.

    Tack för en trevlig blogg!
    //Tomas

    SvaraRadera
  2. ja du, själv är jag lycklig för jag snart är klar hos tandis, såg du oxå skulle dit så jag bidrog med lite i form av klick. jäkla dyr timpenning hos tandläkaren
    ha gott

    SvaraRadera
  3. Tack för de tankeväckande och tänkvärda orden. Kan man ha som affirmationer, faktiskt.

    SvaraRadera
  4. Tack Tomas. Det glädjer och uppskattas! :)

    Växla ner, dagens besök kostade 3100 riksdaler. :P

    Tack, Nonhosonno och Spargrisen mor! Tjocka böcker är svåra att komma ihåg. Däremot fungerar några 'stolpar' bättre. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg