Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

De Andra

Jag fick ett brev (ja, jag kallar e-post brev - tycker det låter finare) från en kär läsare som jag gärna vill återge eftersom det innehåller i mångt och mycket vad familjen Pennings överhuvuden känner - eller åtminstone har känt från tid till tid.

Hur har De Andra råd?

Den ständiga frågan som jag ställer mig hela tiden - Jag fattar inte hur alla andra har råd? Typ att "alla" andra kör runt i relativt nya bilar - bor i nya fina hus. Jag frågar mig igen Hur har "alla andra" råd.

Just nu så ringde bilverkstaden och sa att vår bil som är på reparation att det skulle gå på närmare 10 000 kronor att laga den. Vad gör man med en bil av årsmodell -94 - laga eller kassera?

Jag víll köpa en ny liten miljöbil medan maken vill ha en större bil. Men jag insisterar på att vi har en massa småkörningar och då är det tycker jag onödigt att köra runt med en stor bil.

Jag skulle då behöva öka mitt lån med 90 000 kronor,. Då skulle mitt totala lånebelopp bli ca 285 000 kr. Det jag undrar över är om det är ett högt lånebelopp jämfört med andra? Jag kan ju inte tro att alla som kör runt i sina nya fina bilar - att dom har betalt dom??

Det är inte roligt när jag annars känner en väldig press och stress över att spara så mycket som möjligt varje månad för att få en tryggare situation. Nu måste jag kanske gå till banken och LÅNA ytterligare 90 000 kr för att den gamla har havererat.

Jag och frugan har efter ett antal resonemang kommit fram till att De Andra omöjligen kan ha mer råd än vi. De Andra har inte sällan lägre inkomster än vi, fler barn, större hus, finare servis. Det är bara att rada upp argumenten.

Naturligtvis finns det De Andra som har ärvt pengar, vunnit på lotteri eller på annat sätt haft tur i det privatekonomiska livet. Men det finns också De Andra som sneglar på andra De Andra - som har allt. Och då vill alla De Andra ha detsamma - med en gång.

Och det är nog det som är det fundamentala problemet - som inte minst beskrivs väldigt bra i boken 'The richest man in Babylon'. Alla vill ha allt nu - med en gång. Och det är inte en god strategi i det långa loppet.

Även jag har sneglat avundsjukt på De Andra ibland. Ny bil, fin villa, båt.. you name it. Men jag gör inte det längre. Jag kör runt i en bulig bil från 04. Jag har inget behov av att visa upp något som kan anses vara status. Min viktigaste rikedom är Tiden. Hur ska jag optimera mina slantar så att jag får mer tid över till vad jag vill göra? Ekonomisk frihet.

Jag tror att det finns alltför många De Andra därute som brottas med mäktiga amorteringar och pressande räntekostnader - eftersom de har allt.

Om man ska reparera en bil eller inte är aldrig en lätt fråga. Det gäller att räkna på hur mycket liv den har kvar att ge. Att köpa en helt ny bil är absurt, anser jag. Ibland lönar det sig att byta in den. Ibland är det bättre att ta en dyr reparation. Bäst är att inte ha någon bil alls, säger Per - som betalar för två bilar - de helt överskuggande kostnaderna för familjen Penning. Jag vore rik utan dem..

Kommentarer

  1. Jag har under flera år jobbat som privatrådgivare på bank och vet att många har mycket fina saker som banken äger.. Det imponerar mig inte överhuvudtaget och gör snarare att jag har svårt för att lyssna på ngn som brer ut sig över sin sprillans nya bil..

    I stället har jag bestämt mig för att fokusera på den underbara känslan som infinner sig när jag sparar.

    Jag har däremot slösat en hel del på att äta ute, inte storhandla osv men nu har jag börjat skärpa till mig även där. Härligt att se sparandet öka i snabbare takt. Rikedom!

    SvaraRadera
  2. Jättebra inlägg tycker jag. Undrar om det pinsamma i att prata och fråga om pengar har bidragit till att skapa "alla andra"-sjukan?

    Fast du får sluta kalla e-post för "brev", hade de varit brev hade de innefattats av brevhemligheten och det gör inte e-post numer (hehe... he).

    SvaraRadera
  3. Läs den senaste krönikan på Morningstar som behandlar samma ämne!
    morningstar.se och den heter "Se illusionen i statusmarkörer"

    Ciao från Italien!
    Maria

    SvaraRadera
  4. Bra inlägg. Jag ratttar en -02:a av gubbigaste modell (rattar förresten, det står mest parkerad på gatan och används någon gång i veckan, normalt åker jag kollektivt). Jag kommer nog aldrig köpa något på avbetalning, förutom boendet då, då det känns bättre att äga grejerna själv. Billigare blir det också. Jag ska spana in krönikan i Morningstar, tack för tipset!

    SvaraRadera
  5. Om det är bra att låna eller inte beror väl precis på vilka prioriteringer och vilken livssituation man har. Ny på arbetsmarknaden och relativ låg lön samt två barn i lägenheten? Då skulle jag låna om jag behövde en bil, då glädjan och nyttan av en bil nu är mycket större i jämförelse med glädjan jag skulle ha av pengarna om 20 år när barnen är borta och jag har en högre lön. Det är inte banken som låner mig pengarna. Jag låner pengarna av mitt 20 år äldre jag (jag kommer dock inte att lägga +20% för en ny bil. Så hellre en väsentligt billigare 2-3 åring).

    SvaraRadera
  6. Y, jag skulle kunna tänka mig nyttan med att arbetat med dina sysslor. Att spara känns bra. :)

    Finanskvinna, bra fråga. Men krönikan som Anonym nämner ger några väldigt bra svar. Tack för tipset förresten, Anonym.

    Att köpa på avbetalning har inga helt fel eller rätt. Faran är kanske att frestelsen att konsumera det mesta via krediter?

    SvaraRadera
  7. jadu,du får ta dig wen funderare,men 10.000kr hade jag nog hellre lagt ut än att LÅNA 90.000kr.

    SvaraRadera
  8. Jag är också intresserad av hur "alla andra" har råd med allt?

    Vi har i alla fall lyckats betala vår bil. Så vi äger den helt och hållet. Men nu får vi ju lägga många sköna kronor på reparationer. Jag anser dock att jag dels vill reparera bilen, dels fortsätta med helförsäkringen. Trots att bilen kostar det mesta av alla sköna kronor man drar in så innebär den någonting som är svårt att köpa sig till: "känslan av frihet!"

    Jag har svårt att tänka mig livet utan bil. Trots att jag sällan kastar mig in i den och ut på spontana äventyr, vet jag att jag skulle kunna göra det. Vilken dag som helst...

    SvaraRadera
  9. En mycket trevlig blogg och en bra inlägg. Jag håller själv på att fundera på hur man ska bära sig åt för att bli ekonomiskt oberoende. En hård nöt att knäcka. :) Du verkar ha en sund inställning till det hela som jag delar. Lycka till!!
    /C

    SvaraRadera
  10. Utmärkt inlägg! Jag brukar läsa din blogg när jag behöver inspiration till att spara mer pengar.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg