Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Du vill, du kan och du ska

Varför är du intresserad av ekonomisk frihet? Vill du också bli ekonomiskt oberoende? Om så, varför strävar du mot detta?

Det finns gott om människor som vill bli rika, tjäna mycket pengar och kunna konsumera ohejdat. Man drömmer om en lottovinst eller ett arv från en avlägsen, okänd, snuskigt rik släkting med dålig hälsa. Och så suckar man och fortsätter att knega på. I sitt hjul.

Det jag undrar är; hur många av dessa människor har definierat denna önskan i termer av ett mål? En del kanske. Exempelvis att de vill spara ihop en miljon kronor - det är ju ett mål. Men i en vidare mening har jag lärt mig att ett mål inte överlever allena. Ett mål är en mångfacetterad företeelse. En kort och enkel definition är enligt egen mening att:

Jag vill. Utan vilja - inget resultat. Du måste verkligen vilja det här. Och att vilja något kan betyda uppoffringar.

Jag kan. Du måste känna att du tror på din förmåga att lyckas. Utan självförtroende går det också vanligtvis åt skogen.

Jag ska. Du måste göra det också. All planering i världen utan handling är HELT meningslös. Men många sätter upp en plan som sedan de misslyckas med, så den revideras istället om och om igen.

De här tre punkterna är motorn i ditt mål. Vill, kan, ska.

Jag vill.. om man säger detta till sig själv att 'Jag vill..' så fyller man på med 'därför att..' så har du redan definierat ett övergripande mål och en motivationsfaktor. Ett exempel på en fullständig plan hittar du här. Hjälp till din drömplan skrev jag om här.

Jag avslutar detta inlägg med att vara lika hård mot er, kära läsare, som jag är mot mig själv:


  • Vill du det här? Vad fanken väntar du då på?

  • Kan du inte? Vaddå inte kan? Är du en förlorare, en som ger upp för minsta lilla motgång?

  • Ska? Ja, du SKA. Du SKA ta tag i din ekonomi så att du kan skaffa dig det liv du är värd. Eller som du anser dig vara värd.
Litet försök till ett ironisk skämt, men med en allvarlig underton. Undertonen att det är du som fixar ditt liv, förvänta dig ingen hjälp. Så varför ge upp? Adapt and overcome!

Varför är jag intresserad av ekonomisk frihet? Jo, av samma anledning som fyra av tio svenskar - att kunna gå tidigare i pension. Att ha en ekonomisk bas för allt kul jag vill göra. Att inte vara en fattiglapp. Att ha ett långt liv i lycka.

"All you have to decide is what to do with the time that is given to you...."

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

  1. hej!
    tycker det är viktigt att ha en plan för sin ekonomi.
    kollar mycket på lyxfällan och förfasas över hur liten koll folk har!!
    själv sparar jag pengar för alla möjliga ändamål,boende,renovering,pension,inkomstbortfall.
    tycker det är alleles för många som har alldeles för höga utgifter i förhållande till inkomst.

    SvaraRadera
  2. Tänker mest på mig själv som ett offer i de flesta situationer och ger upp direkt vid minsta motgång vad gäller det mesta... Hua, vad trist!

    Nu verkar ditt inlägg mest handla om sparande och ekonomiskt oberoende och på den fronten har jag inga problem att "vilja", "kunna" och "ska genomföra"... Livet i stort är betydligt svårare att ta tag i än ekonomiskt sparande, tycker jag!

    Noterar förresten att ditt inlägg har en filmreferens... Medvetet, eller? (Om inte, kan du hitta det?)

    Nej, inte bilden på Gandalf utan i texten (ja, jag kände också igen The Shining direkt!).

    Apropå ditt "Udda är jämnt"-inlägg är jag precis likadan! Sätter aldrig, aldrig volymen på TV:n till ett ojämnt tal; ogillar skarpt att ha udda aktieposter etc etc! En riktig tick!

    Till sist (besserwisservarning) en liten korrigering (härligt!) av signaturen "Plupp" i "Udda är jämnt"-inlägget.

    Finns massor (oändligt många) med rationella tal som är jämna. Ett rationellt tal är ett tal på formen p/q (ett bråk, helt enkelt) där p och q är heltal (q får dock inte vara noll).

    Exempel: 3/5, 18/13 etc etc.

    Varje jämnt tal kan skrivas som talet självt delat med ett: 2 = 2/1, 4 = 4/1 osv -> alla jämna tal är rationella tal (men det omvända behöver inte gälla, se mina exempel ovan!). Finns alltså väldigt många rationella tal som är jämna...

    Slut på matematiklektionen (och besserwisserattityden, åtminstone för den här gången)! ;-)

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
  3. Såg din kommentar hos mig. Det kanske smittar ;)

    SvaraRadera
  4. Crex; Vänligt av dig, du hade kunnat bespara dig raderna i alla fall för min skull, jag känner till definitionen av rationella tal och jämna tal ;-), men det kunde ju inte du veta. Det finns oändligt många rationella tal som inte är jämna också, faktiskt oändligt många fler. (Jag orkar inte leta upp inlägget för att se vad kommentaren gällde mer specifikt).

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag ska inte heller leta upp inlägget, ty mitt besserwisser alter ego håller sig på mattan idag...

    En "plupp" i protokollet, måhända? (Ok, jag kunde tydligen inte låta bli att retas lite i alla fall...) :p ;-)

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
  6. "förvänta dig ingen hjälp" ... det är min nya insikt i livet efter alla bedrövelser som jag gått igenom.

    Nu när jag kommit ut på andra sidan betongväggen så har jag antingen bearbetat det hela klart eller möjligtvis förträngt mycket. Nu ser jag nyktert på tillvaron och gör just "det", förväntar mig ingen hjälp. För trots att jag har en familj som står mig nära och fina vänner, så har jag förstått att det är just detta man får. Ingen hjälp. Missförstå mig rätt, det är inte meningen och inte troligt att någon som inte var i min situation skulle förstå ens hälften av det jag gick igenom, men det är en mycket ledsam och lite bitter erfarenhet. Men ... som någon så käckt kläcker ur sig när man minst behöver det: "Det som inte dödar en stärker" ... Visst ÄR det så. Men ibland känner man att man inte nödvändigtvis behöver BLI starkare. Det räcker så bra ändå.

    Du har som vanligt så rätt i det du säger. Idag kan jag bli förbannad på folk som sitter och tycker synd om sig själv (inklusive mig själv =) Det är inte vidare utvecklande. Och tack vare stöd från er är jag nu på väg att genomföra min lilla plan. Det är lite spännande att se ifall det kan ge en krona eller två. Kanske INTE, kanske allt blir pannkaka, men då har jag i alla fall försökt, eller hur? Och kan inte sitta och ångra att jag inte provade =)

    SvaraRadera
  7. Så sant som det är sagt. Kan, vill & ska är mitt mantra. Förlorare slutar när de misslyckas - vinnare misslyckas tills de lyckas!

    SvaraRadera
  8. Anonym, du verkar att ha alla hängslen och livremmar som behövs. :)

    Carolus, ja filmreferensen var helt avsiktlig. ;)

    Life, jag gillar inte heller uttrycket 'det som inte dödar dig (eller knäcker dig)..' Jag ser mer risken att ju mer skit man drabbas av desto mer cynisk riskerar man att bli. Ibland önskar jag mig tillbaka igen till mer oskuld, så som när man var barn.

    Susanne, så sant. Jag säger till mig själv då att 'det är bara att bryta ihop och komma igen'. ;)

    SvaraRadera
  9. Onekligen pratas det mycket om viljan att bli miljonär.
    Det är synd att det problematiseras så lite. Vad är det folk förväntar sig av livet när de har blivit miljonärer?
    Ok, man förstå alla undomar som drömmer om ett liv liv i lyx..

    Jag nådde personligen 1 Mkr i eget ihopsparade medel, för ngt år sedan.
    Jag har skrivit en del om det på www.familjeekonomi.se (lite reklam ;) )

    Har man lite perspektiv på saker och ting inser man att det betyder attt man iallafall slipper topplånet på bostaden, inte fasen blir man i närheten av ekonomiskt oberoende....

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg